نحوه حمایت از علامت تجاری در برابر رقابت غیر منصفانه دیگران چگونه است؟
علامت تجاری طبق تعریف قانون ثبت اختراعات طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ ایران اینگونه بیان شده است:
علامت یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد (ماده ۳۰ )یعنی نشانی تحت عنوان علامت شناخته می شود که وصف مقرر در قانون مذکور را داشته باشد و علائم تجاری زمان قابل حمایت است که مالک علامت آن را طبق مقررات قانون یادشده ثبت نماید حال سوال این است که آیا یک علامت تجای در صورتی که توسط اشخاص ثالث مورد استفاده قرار گیرد به استناد رقابت غیرمنصفانه قابل حمایت است؟ با مداقه در مفاد قانون ثبت اختراعات و طرحهای صنعتی و علائم تجاری، در این قانون به حمایت از علامت تجاری به سبب رقابت غیرمنصفانه اشارهای نشده است لیکن در قوانین دیگر ایران برای حمایت در برابر رقابت غیر منصفانه مانند قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲ ، ماده ۴۵ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ۱۳۸۷ اشاره شده است و در مقررات بینالمللی نیز در ماده۱۰ مکرر کنوانسیون پاریس به رقابت غیرمنصفانه اشاره شده است. اما در عمل و رویه قضایی دادگاههای علامت تجاری ایران زمانی از یک علامت ثبت نشده در برابر رقابت غیر منصفانه حمایت مینمایند که اولاً :علامت مورد نظر قدرت تمیز دهندگی و وصف مقرر در ماده ۳۰ قانون ثبت علائم تجاری و..را داشته باشدثانیاً: مشهور و معروف باشد ثالثا: عمل غیرمنصفانه باعث ورود خسارت شده باشد یا احتمال ورود ضرر وجود داشته باشد. بنابراین برای اینکه اشخاص در ایران بتوانند از علامت خود در مقابل تعرض اشخاص ثالث حمایت کنند بهتر است که علامت خود را برابر مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسانند .
وکیل علامت تجاری مجید رحیمی
- منابع
- _قانون اساسی
- قانون ثبت اختراعات ،طرحهای صنعتی که دائم تجاری
- مجله علمی پژوهشی حقوق خصوصی. دوره هشتم شماره دوم پاییز و زمستان ۹۰