علامت تجاری بعد از ثبت موردحمایت قانون قرار می گیرد اما اگر از علامت تجاری ثبت شده به مدت 3 سال استفاده نشود در معرض ابطال قرار خواهد گرفت که برای حفاظت از علامت تجاری خود بهتراست به مطالب ذیل توجه وعمل نمایید:
برابر قانون مدت اعتبار علایم تجاری منطبق بر ماده 40 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری ده سال است اما استثنائاتی بر این مدت وارد شده است که در این نوشته به آن می پردازیم.مدت اعتبار علامت تجاری ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت می باشد ( بند د ماده 40 قانون ثبت اختراعات) و چنانچه هر ذی نفعی ثابت کند که مالک علامت ثبت شده به مدت سه سال از علامت مذکور ( از تاریخ ثبت تا یکماه از تاریخ درخواست ذی نفع) استفاده نکرده باشد، می تواند لغو مالکیت آن را از دادگاه درخواست کند. اخیرا رسیدگی دادگاه ها بسیار دقیق و موشکافانه است که مبین توجه آگاهانه قضات به سابقه علامت تجاری و بررسی دقیقِ قصد خوانده می باشد. ماده 41 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری به این خاطر تصویب شدکه بسیار مشاهده است دارنده علامت تجاری، سالها علامت تجاری را تمدید می کند بدون اینکه کالایی در بازار عرضه یا قصدی برای عرضه آن داشته باشد. این موضوع در خصوص علائم تجاری مشهور جهانی بیشتر مطرح می شود که دارنده علامت دلایل قانع کننده ایی در خصوصِ عدم موفقیت در واردات کالا دارد که عموما مشکلاتِ گمرکی دارد. برای مثال در خصوص علامت تجاری می توان به علامت مشهوری که دارنده علامت تجاری، دو دوره متوالی علامت تجاری را بدون ورود به بازار کالا، تمدید کرده بود و ثالث، متقاضی ابطال آن به استناد ماده 41 قانون ثبت اختراعات و علایم تجاری شده بود اشاره کرد. قضات در روند رسیدگی به این نوع دعاوی علامت تجاری به نکات مختلفی توجه می کنند که عمده ترین آن میزان شهرت علامت تجاری ثبت شده می باشد . بدین شرح که : میزان شهرت علامتی که بدون ورود به بازار تمدید می شود و چنانچه، سابقه استفاده جهانی از علامت تجاری مذکور وجود داشته باشد، موضوع با دقت بیشتری بررسی می شود چراکه امکان حمایت از علایمی وجود دار د که در کشورهای عضو، استفاده عملی نشده اما در دیگر کشورهای عضو کنوانسیون پاریس ثبت و استفاده شده است. در مثال بالا، تقاضای ابطال علامت تجاری می تواند اماره ایی بر رقابت غیرمنصفانه با قصد استفاده از حسن شهرت جهانی علامت تجاری باشد که سوء نیت در آن محرز است و منطبق بر بند اول ماده 10 مکرر کنوانسیون پاریس، کشورهای عضو اتحادیه مکلفند حمایت واقعی اعضای اتحادیه را در قبال رقابت نامشروع تامین کنند. حال تصور کنید با وجود موارد فوق، گواهی علامت تجاری باطل گردد، دارنده علامت تجاری می تواند منطبق بر بند 3 ماده 6 مکرر کنوانسیون پاریس موجبات ابطال گواهی ثالث را فراهم کند.نکته پایانی اینکه با توجه به قوانین حاکم در ایران و امکان ابطال علامت تجاری توسط ثالث، به نظر میرسد ورود علایم تجاری محدود به تعداد کالا و محدوده به جغرافیایی مشخصی نمی باشد و از آنجاکه محدودیت حجمی در قانون، برای ورود کالا پیشبینی نشده است و صرف وجود علامت تجاری با حجم اندک میتواند تقاضای ابطال علامت را منتفی کند بنابراین با عرضه تعداد معدودی کالا، میتوان گامی مؤثر جهت حمایت از علامت قرار گیرد و مانع سوءاستفاده و نقض علامت توسط ثالث می گردد.
مجید رحیمی وکیل علامت تجاری
منبع:
سایت:http://andishehconsultancy.com/fa/weblog/7102
نگارنده : مریم مهردوست